4-Daagse Motortour Moezel Kattenes (2019)

Piesport

Reis: 4-daagse Motortour Moezel Kattenes (21 tot en met 24 juni 2019)

Geschreven door: Paul van Velsen
Weer: zonnig, 20-35 graden!
Afstand: +/- 1300 KM

Dit jaar zijn we met 5 man afgereisd naar Moezel Kattenes om 4 dagen rond te toeren.

De groep bestond uit de volgende personen:

– Arie Verduijn (BMW R1200 GSA)
– Bertus Meijerman (Yamaha Venture XVZ 1200)
– Johan Rouwenhorst (Harley FLSTC HERITAGE C1)
– Paul van Velsen (BMW R1200 GSA LC)
– Herman Braakhekke (Yamaha Fazer 600 )

Onze vrolijke noot, Job Wiertz, was er dit jaar niet bij vanwege vakantie op de elektrische step in Noorwegen!

De tocht was een mix van prachtige stuurwegen in de Eifel en langs de Moezel, aangevuld met een dagje Hunsrück en Rijn. Heerlijk genieten van de vele kleurrijke wijndorpjes, dan weer de rust van het achterland. Natuurlijk ontbraken de bekende en gezellige stadjes zoals Cochem ook op deze tour niet.

Dag 1: Van Gorssel – Kattenes (21 juni, 300 km)

Route dag 1  Video Dag 1
Zoals altijd genieten we nog even van koffie met koek bij Arie om vervolgens tegen half 10 te vertrekken. Uitgezwaaid door de dames en Jan van de Tuin beginnen we aan onze motortoer. Het eerste gedeelte van de route is vlot te rijden. We hebben de route aangepast want de originele vertrekt uit Sittard en gaat richting Aken. Voor ons niet zo handig en daarom gaan we via Kleef richting Düsseldorf en Keulen. Maar eerst nog even een korte pauze in de buurt van Alpen (Noordrijn-Westfalen). We vervolgen onze tocht weer, maar helaas komen we terecht in de buitenwijken van diverse grote steden, met als gevolg zeer veel verkeerslichten. Dat schoot dus niet zo op. De laatste 100 km rijden wel weer lekker door. Nogmaals een korte pauze in de buurt van Münstermaifeld (Rhineland-Palatinate). Lekkere vlotte stukken afgewisseld met mooie kleine binnendoor wegen die de Eifel biedt. Langzamerhand komen we in de richting van de Moezel en krijgen we de rivier al een paar keer in beeld. Tegen etenstijd arriveren bij hotel Langen in Kattenes. Voor een aantal van ons is dit de tweede maal want in 2008 was de club hier ook al een keer. Voor het eten nemen we een halve liter Hefner Weizener, want die hebben we wel verdient! Daarna wordt er bloemkool met aardappelen en een stukje vlees geserveerd. Het eten zal de rest van de week ook prima zijn!

Dag 2: Rondrit Hunsrück / Rijn (22 juni, 290 km)

Route dag 2 Video Dag 2

Deze dagroute staat in het teken van de Hunsrück en de westelijke oevers van de Rijn. Bij Koblenz mondt de Moezel tenslotte uit in de Rijn. De Hunsrück is een laaggebergte dat deel uitmaakt van het Rijnlands leisteenplateau. Het gebergte wordt begrensd door de Rijn in het oosten, de Moezel in het noorden. Het is dunbevolkt gebied. Dat betekent tot op de dag van vandaag erg weinig verkeer op de mooie wegen in dit gebied.

Klotten

We starten met de de Hunsrück met mooie overzichtelijke stukken en vergezichten door deze prachtige omgeving, waarbij ze gelukkig niet vergeten zijn om bochten aan te leggen; heerlijke haarspeldbochten! We rijden eerst naar Boppard aan de Rijn, Het is nog te vroeg voor de eerste stop. We rijden daarom terug de heuvels in en zo komen we in de verschillende plaatsjes aan de Rijn.

Na ons bezoek aan de Rijn rijden we weer het prachtige achterland in en steken we de Hunsrück over en rijden we terug richting Moezel. In Seibersbach houden we onze eerste koffiestop bij een bakkertje, uiteraard met een lekker stuk gebak! Onderweg in Lötzbeuren zijn prachtige landschappen te bewonderen die uitnodigen om gefotografeerd te worden. Als je dat vanaf de motor doet moet je wel stevig staan anders val je om. De rechterkant van Paul’s BMW loopt de eerste krassen op. Wel een mooie foto!

Lötzbeuren

In Beilstein pakken we een terrasje voor een lekker alcoholvrij biertje. Tenslotte vervolgen we onze rit richting Cochem, het toeristisch middelpunt van de Moezel. Cochem is altijd druk en gezellig. Helaas is het al behoorlijk laat en rijden we door. Morgen nog een kans. De temperatuur was vandaag nog goed te doen, morgen zal het richting de 30 graden gaan.

Dag 3: Rondrit Moezel (23 juni, 310 km)

Route dag 3 Video Dag 3

Zoals het hoort aan de Moezel staat vandaag een rondrit langs de Moezel centraal. We slingeren dus omhoog en omlaag, vaak via nauwe toegangsweggetjes, van en naar de Moezel en het achterland van de Eifel en Hunsrück. Het is een variatie van haarspeldbochten, mooie wegen, dorpen, stadjes en mooie landschappen.

Na pakweg 50 km komen we al in Cochem. Gisteren te laat om ernaartoe te gaan en nu eigenlijk te vroeg want we hebben het ontbijt net op.

We stoppen bij de bekende “hairpin” met een mooi overzicht over Piesport (zie foto bovenaan deze pagina). Daarna vervolgen we onze route en komen we al snel in Bernakstel-Kues. Uitermate geschikt voor een bezoek en wellicht de lunch. Veel gelegenheid in elk geval.

Tijdens onze 4-daagse reis hebben we ook vele mooie plaatsjes en steden gezien zoals het schilderachtige en zeer druk bezocht stadje Bernkastel aan de Moezel. Even snel een foto en weer verder. Op onze weg terug komen we dan nog door Zell en Sennheim. Na Senheim door naar Brutig-Fankel en daar weer omhoog. Het laatste stuk van de route leidt ons dan nog door een stukje Hunsrück en terug richting Kattenes.

Deze dag stond in het teken van de Moezel; berg op en berg af. Met misschien wel de twee mooiste afdalingen aan de Moezel, bij Piesport en Brutig-Fankel. Maar ook prachtige stopplaatsen als Bernkastel-Kues en Cochem waren van de partij. Het was weer een mooie dag. De temperatuur loopt nu al fors op, morgen 35 graden!

Dag 4: Kattenes naar Gorssel (24 juni, 412 km)

Route dag 4 Video Dag 4

We nemen weer afscheid van ons hotel Langen aan de Moezel. Het was een net hotel met goed eten en aardig personeel. We rijden nog een klein stukje langs de prachtige rivier en rijden dan direct het achterland, de Eifel, weer in. De Eifel is toch ook wel erg mooi en we herkennen nog enkele plekjes uit vorige reizen. We mijden de drukte en laten deze keer Mayen en Adenau (Nürburgring) voor wat het is.

We hebben gekozen voor een eigengemaakte route met aantrekkelijk stuurwerk en veel B-wegen. De snelweg willen we mijden in de avondspits. Veel afwisseling qua wegen, maar voornamelijk mooi stuurwerk over de kleinere wegen van de Eifel.

Vervolgens rijden we richting Bad Münstereifel. De routebeschrijving van onze reisorganisatie Motortours.eu adviseert om hier eventueel nog eens te tanken voor het laatste stuk naar huis. Echter in de buurt van Lind houdt de motor van Johan ermee op. Eigenlijk zit er nog wel benzine in maar door de afdaling zit deze voorin de tank met als gevolg dat de Harley tot stilstand komt. De hulptroepen Paul en Herman moeten op zoek naar een benzinestation voor een jerrycan en brandstof.

Onderweg stoppen we nog een enkele keer voor een verfrissing want het is inmiddels weer 35 graden. Bij vertrek uit Schönau slaat bij het keren op de weg de motor van Paul af. Gevolg is dat hij voor een tweede op zijn kant ligt. Nu de linker valbeugel ook vol met krassen.

In Zeddam stoppen we voor een warme maaltijd op het terras onder luid gegil van onze telefoons omdat het 112 netwerk eruit ligt. Het terras ligt naast de reisorganisatie Ride-on, concurrent van Motortours.eu. Tijdens het diner popt de vraag op waar we volgend jaar naar toegaan. Nood-Duitsland valt vaak. Maar een snelle check op de diverse website van motortours aanbieders levert niets op. De dichtstbijzijnde noordelijke reis is Denemarken!