4-Daagse Motortour Luxemburg (2018)

Reis: 4-Daagse Motortour LUXEMBURG (22 tot en met 25 juni 2018)

Geschreven door: Paul van Velsen
Weer: half bewolkt, zonnig 12-24 graden
Afstand: +/- 1455 KM

Dit jaar zijn we met 6 man afgereisd naar Bourscheid in het mooie Luxemburg om 4 dagen rond te toeren.

De groep bestond uit de volgende personen:

– Arie Verduijn (BMW R1200 GSA)
– Bertus Meijerman (Yamaha Venture XVZ 1200)
– Johan Rouwenhorst (Harley FLSTC HERITAGE C1)
– Jop Wiertz (BMW GS 850)
– Paul van Velsen (BMW R1200 GSA)
– Herman Braakhekke (Yamaha Fazer 600 )

 

1e dag: Heenreis van Gorssel naar Bourscheid (22 juni, 425 km)

Klik hier voor gereden route dag 1
Klik hier voor de film van dag 1

Traditiegetrouw starten we met een kop koffie en een lekkere koek bij Arie en Suzan. Nieuwtje is dat Jop zijn motorcollectie heeft uitgebreid met een puntgave BMW GS 850! Verder gebeuren er tijdens dit motorweekend weinig opmerkelijke dingen: geen ongelukken, geen kapotte motoren, af en toe een probleempje met de bluetooth verbindingen voor de communicatie, maar dat is dan toch ook alles. Of is er toch nog iets vreemds gebeurd? De motor van Herman heeft wel bijzondere accessoires!

Rond 09:15 uur vertrekken we. Vanwege een regenbui, die gelukkig richting Duitsland het land verlaat, nemen we anders dan gepland een route via Arnhem. Op de A50 moeten we toch nog even schuilen onder een Fastned poortje. Dit was dan ook zo’n beetje de laatste regen tijdens onze trip. We vervolgen onze route richting Maastricht, waar we de officiële route oppakken en rijden richting België waar we de grens overgaan.

Bij Hamont even België in en na Maaseik weer naar Nederland. We steken dit keer dwars door Limburg (en het toeristische Valkenburg) heen met zelfs nog een klein stukje Duitsland. Via prachtige binnendoor wegen in Limburg zakken we verder af naar het zuiden. De Limburgse vlaai laten we (helaas) links liggen.

Zoals altijd slaan we de bezienswaardigheden langs de route over vanwege de lange reis die we nog voor de boeg hebben. De Abdij van Val Dieu, de Grotten Van Remouchamps, de Grottes de Hotton en Durbuy, volgens zeggen het kleinste stadje ter wereld.

Daarna gaan we echt het binnenland van de Ardennen in. Lekker vlot sturen over wegen en weggetjes die we van de Ardennen gewend zijn. Eenmaal de grens over volgen de eerste bochtjes om vast aan Luxemburg te wennen.

Na aankomst in het Cocoon hotel – La Rive even opfrissen en dan is het tijd voor een verfrissend biertje en een warme maaltijd. Na het avondeten maken we nog een rondje in de omgeving om per ongeluk de eerste geocache te vinden. De cache heet ‘Camping du Moulin’ (GC6JTTX) naar de gelijknamig camping waar je op uitkijkt in het dal.

 

2e dag: Rondrit Luxemburg (23 juni, 280 km)

Klik hier voor gereden route dag 2
Klik hier voor de film van dag 2

Deze route gaat vandaag vooral naar het oostelijk deel van Luxemburg en geeft een aardige blik op de grote variatie aan landschappen van dit kleine land. We gaan regelmatig tot aan de grens en zelfs even erover. Het zuidelijkste puntje nemen we ook nog even mee.

Voor alles een kennismaking met het Luxemburgse wegennet. Een hele verbetering na het Belgische wegennet. Vrijwel de hele dag heerlijk stuurwerk. In het middengedeelte wat snellere stukken, zodat we weer op tijd terug kunt zijn.

We rijden vandaag langs vele bekende plaatsen. Clervaux is een van de bekendere verblijfplaatsen in Luxemburg en ligt in een dal, goed beschermd tegen de wind en de regen. We vervolgen onze rit een stukje langs de rivier de Our tot in Vianden. Het schijnt bekend te zijn vanwege de banden met de Oranjes.

We doorkruisen het Müllerthal en de kloof bij Petit Suisse en komen langs Echternach, erg bekend bij de toeristen ook vanwege de jaarlijkse processie.

Na Echternach is het wijngebied langs de Moezel aan de beurt. Af en toe rijden we ook een stukje langs de Moezel met veel terrassen in Grevenmacher en Remich.

Vandaag lunchen we bij Eislecker Stuff in Wahlhausen voor een lekkere Cheese/Hamburger met frieten. Lekker in het zonnetje met vriendelijke Nederlandse bediening.

Daarna  maken we een uitstapje naar de zuidelijke punt en het plaatsje Schengen, waar in het kasteel de bekende Schengen akkoorden getekend zijn. Met een grote boog rijden we om de stad Luxemburg heen naar het ook weer welbekende Larochette. Menigeen heeft hier al eens op één van de terrassen van het goede leven genoten.

In Diekirch valt de groep even uiteen. Een mooi moment voor Paul om even snel een Geocache op te pikken. Het wordt de Runaway Train – Remake (GC5Y216). Wederom niet gevonden door de fervente geocacher maar door Arie. Tevens een mooi moment om een groepsfoto te maken waarbij Jop een beetje ongelukkig komt te zitten, waar hij nog dagen lang last van zal hebben.

Daarna langs de rivier de Sûre terug naar het hotel in Bourscheid voor een douche een (paar) biertjes en een lekkere maaltijd met zalm en risotto.

Daarna lopen we nog ‘even’ naar boven naar het Kasteel van Bourscheid. Deze stenen burcht, de grootste van Luxemburg, dateert uit het jaar 1000.

De geplande 216 km zijn iets meer geworden (280km) vanwege de vele wegopbrekingen en omleidingen.

 

3e dag: Rondrit langs de Luxemburgse grens (24 juni, 290 km)

Klik hier voor gereden route dag 3
Klik hier voor de film van dag 3

Deze morgen een beetje vreemde situatie. Aan de motor van Herman zit een witte BH. Niemand heeft enig idee waar deze vandaan komt! Herman zegt dat hij de hele nacht bij Arie heeft geslapen. Hij heeft dus een alibi!! Dat geloven we dan maar.

We vervolgen onze verkenningstocht door het Luxemburgse landschap en dit keer doen we de westelijke helft. We beginnen weer met wat mooie slingerwegen in de omgeving van het hotel. We rijden vandaag ook weer een stuk door België en Frankrijk begint. Het valt gelijk op wanneer je België inrijdt. Slechtere wegen en rommelige woningen. Totaal anders dan in Luxemburg waar alles schoon en mooi is.

We komen langs de bekende Abdij Notre-Dame d’Orval welke een rijke geschiedenis heeft. De monniken vestigden zich in 1132 in deze streek en is bekend vanwege het trappistenbier (Orval). Van 1926 tot 1948 werd een geheel nieuwe abdij opgebouwd. Om de grote bouwwerken te kunnen bekostigen werden de kaasmakerij (1931) en de brouwerij (1932) opgericht. Het is behoorlijk druk en de steekwagentjes met dozen bier rijden af en aan. Helaas is er geen tijd om het te bezichtigen.

En dan ons culturele hoogtepunt. Het piepkleine dorpje Avioth heeft een grote basiliek, de Notre Dame d’Avioth, met Romaanse en gotische elementen. De basiliek ligt op de bedevaartroute naar Santiago de Compostella en wordt dan ook jaarlijks door duizenden toeristen en bedevaartgangers aangedaan. De kerk, die dateert van rond 1250 werd in 1993 tot basilica minor verheven.

Montmédy ligt op een kruispunt van belangrijke regionale wegen en het Plateau van Tivoli is het hoogste punt van de omgeving. De graven van Chiny besloten echter hun burcht, die later tot de Citadel zou uitgroeien, op de lagere naastgelegen heuvel te bouwen omdat deze beter te verdedigen was. De bekende Franse bouwmeester Vauban leverde de plannen voor de Citadel. Echt leuk om de citadel in te lopen en er even rond te kijken.

Ook veel aandacht is er voor de Jan-van-der-Tuin Trike en 2 CANAM’s die op het plein geparkeerd staan. De laatst genoemde is tevens een restauratie project van Jan.

Op het plein tegenover de basiliek is een prima eetgelegenheid waar we even neerstrijken voor een alcholvrije Claustaler. Daarna rijden we als Ivanhoe weer door de poort naar buiten (zie film Luxemburg – dag 3).

Na 185 km komen we nog langs het stuwmeer bij Esch sur Sûre. Na de stuwdam rijden we nog even door het dorpje. Daarna sturen we weer door naar het hotel voor de gebruikelijke rituelen: Bier, eten en wandelen en nog een bier.

 

4e dag: Van Bourscheid naar huis (25 juni, 463 km)

Klik hier voor gereden route dag 4
Klik hier voor de film van dag 4

De terugroute loopt via een vlotte route over prachtige wegen, een enkele wegopbreking of omleiding daargelaten. Na het tevergeefs zoeken naar de juiste ‘Umleitung’ en een korte stop crossen we er nu gewoon overheen.

Om op gepaste wijze afscheid te nemen van Luxemburg pakken we nog een paar weggetjes in de omgeving die we de afgelopen dagen hebben laten liggen. We komen weer langs Clervaux en rijden dan in oostelijke richting naar het Ourtal. Nog even voordelig tanken en dan steken we de grens over naar Duitsland en rijden via de Vulkan-Eifel naar het noorden.

Bij Burg Reuland weer even België in om daarna onze weg te vervolgen door de Eifel. Na 90 km komen we in Bleialf. Hier is een kleine “konditorei” die reeds vroeg geopend is. We nuttigen hier een koffie met apfelstrudel en vanille-ijs met slagroom.

Via Raeren en Hombourg rijden we dan naar Withuis. Het blijft steeds verrassend leuk sturen, dus ook deze laatste dag is het volop genieten. De temperatuur loopt inmiddels op naar 24 graden.

We rijden terug via Valkenburg aan de geul om Maastricht te omzeilen. We blazen nog even lekker door de Roer- en Swalmentunnel en stoppen voor een maaltijd bij Van der Valk Venlo. Menigeen is ook wel even toe aan een stop. Favoriet is de kipsate met rijst en een alcoholvrij wit biertje. Op weg naar huis nemen we nog even een afscheid onder het oplaadstation van Fastned op de A50 (staat er ook eens iemand onder). Bertus, Job, Johan gaan via de A50 en Paul, Arie en Herman via de A1 naar huis. Nog even uitzwaaien op knooppunt Beekbergen en dat was het dan weer. Zo’n weekend vliegt voorbij! Een dagje langer zou best lekker zijn…

Het was weer een gezellig motorweekend. Het weer was prima, zo’n 12-24 graden en droog. Leuk gezelschap en wat mij betreft volgend jaar weer. De datum is al geprikt op 21 juni 2019. De Moezel volgend jaar?

Hier nog enkele foto’s!!

  • Pauze