Reis: 5-Daagse Motortour Luxemburg (25 tot en met 29 september 2022)
Geschreven door: Paul van Velsen
Weer: half bewolkt, zonnig, later regen 5-17 graden
Afstand: +/- 1628 KM
Dit jaar zijn we met 2 man afgereisd naar Vianden in het mooie Luxemburg om 4(+1) dagen rond te toeren.
De groep bestond uit de volgende personen:
– Arie Verduijn (BMW R1250 GSA LC)
– Paul van Velsen (BMW R1200 GSA LC)
1e dag: Heenreis van Gorssel naar Vianden (25 septmeber, 365 km)
Klik hier voor gereden route dag 1
Later dan normaal vertrekken we rond 11:30. Nieuwtje is dat Arie gisteren zijn BMW GSA 1250 LC Tripel Black heeft opgehaald!
Bij Brummen gaat het al niet goed met de nieuwe motor van Arie. Ter hoogte van ‘The Gallery’ in Brummen begint de motor te bokken en blijft de achterrem hangen. Rook, stank en een roodgloeiende remschijf. De oorzaak zijn we nog niet achter maar misschien de Hill-Hold functie die bleef hangen.
De eerste 240 km leggen we af via de duitse autobahn. Daarna zoeken we de provinciale wegen op en komen we op de mooie bekende slinger weggetjes in de Eiffel. We gaan weer een stukje door België om daarna Luxemburg in te rijden.
Na aankomst in Hotel Heinz even snel opfrissen en op zoek naar een restaurant. We komen terecht in hotel/restaurant The River waar we in 2018 al eens met de hele club op het terras hebben gezeten.
2e dag: Rondrit Luxemburg (26 september, 200 km)
Klik hier voor gereden route dag 2
Klik hier voor de film van dag 2
Vanuit België komen flinke regenbuien aan. Daarom nemen we vandaag deze route verder Luxemburg in. We rijden vooral naar het oostelijk deel van Luxemburg en dat geeft een aardige blik op de grote variatie aan landschappen van dit kleine land. We gaan regelmatig tot aan de grens en zelfs even erover. Het zuidelijkste puntje nemen we ook nog even mee. We hebben deze route ook gereden in 2018.
Voor alles een kennismaking met het Luxemburgse wegennet. Een hele verbetering na het Belgische wegennet. Vrijwel de hele dag heerlijk stuurwerk. In het middengedeelte wat snellere stukken, zodat we weer op tijd terug kunt zijn.
We rijden vandaag langs vele bekende plaatsen. Clervaux is een van de bekendere verblijfplaatsen in Luxemburg en ligt in een dal, goed beschermd tegen de wind en de regen. We vervolgen onze rit een stukje langs de rivier de Our tot in Vianden. Het schijnt bekend te zijn vanwege de banden met de Oranjes. Rond 11 uur krijgen we enkele spetjes regen van weinig betekenis.
We doorkruisen het Müllerthal en de kloof bij Petit Suisse en komen langs Echternach, erg bekend bij de toeristen ook vanwege de jaarlijkse processie. Na Echternach is het wijngebied langs de Moezel aan de beurt. Af en toe rijden we ook een stukje langs de Moezel met veel terrassen in Grevenmacher en Remich.
Daarna maken we een uitstapje naar de zuidelijke punt en het plaatsje Schengen, waar in het kasteel de bekende Schengen akkoorden getekend zijn. Met een grote boog rijden we om de stad Luxemburg heen naar het ook weer welbekende Larochette. Menigeen heeft hier al eens op één van de terrassen van het goede leven genoten.
Tegen half vier begint het dan toch serieus te regenen en besluiten we de laatste 80 km maar voor lief te laten en keren terug naar het hotel.
Vandaag dus vroeg aan het bier in Cafe du Pont. Het cafe nodigt niet echt uit om wat te eten en komen iets verderop bij een prima Pizzeria terecht.
3e dag: Rondrit langs de Luxemburgse grens (27 september, 339 km)
Klik hier voor gereden route dag 3
Klik hier voor de film van dag 3
We vervolgen onze verkenningstocht door het Luxemburgse landschap en dit keer doen we de westelijke helft. De weersvoorspelling zijn van alles wat. Beetje zon, bewolkt en paar mm regen tot flinke buien. We beginnen weer met wat mooie slingerwegen in de omgeving van het hotel. We rijden vandaag ook weer een stuk door België en Frankrijk begint. Het valt gelijk op wanneer je België inrijdt. Slechtere wegen en rommelige woningen. Totaal anders dan in Luxemburg waar alles schoon en mooi is.
Vandaag heeft de motor van Arie net als gisteren en eergisteren nog meer kuren. Zelf remmen op de vreemdste momenten. Inmiddels telefonisch contact gehad met Mamola. De BMW-app meld erg veel ingrepen van de ABS.
We komen langs de bekende Abdij Notre-Dame d’Orval welke een rijke geschiedenis heeft. De monniken vestigden zich in 1132 in deze streek en is bekend vanwege het trappistenbier (Orval). Van 1926 tot 1948 werd een geheel nieuwe abdij opgebouwd. Om de grote bouwwerken te kunnen bekostigen werden de kaasmakerij (1931) en de brouwerij (1932) opgericht. De vorige keer hadden we geen tijd om even binnen te kijken maar vandaag wel. We vertrekken voldaan met een doosje bier. De weersvoorspelling was rond 13:00 uur een regenbui. Dat klopt we krijgen een behoorlijke plensbui.
En dan nog een ander culturele hoogtepunt. Het piepkleine dorpje Avioth heeft een grote basiliek, de Notre Dame d’Avioth, met Romaanse en gotische elementen. De basiliek ligt op de bedevaartroute naar Santiago de Compostella en wordt dan ook jaarlijks door duizenden toeristen en bedevaartgangers aangedaan. De kerk, die dateert van rond 1250 werd in 1993 tot basilica minor verheven.
Montmédy ligt op een kruispunt van belangrijke regionale wegen en het Plateau van Tivoli is het hoogste punt van de omgeving. De graven van Chiny besloten echter hun burcht, die later tot de Citadel zou uitgroeien, op de lagere naastgelegen heuvel te bouwen omdat deze beter te verdedigen was. De bekende Franse bouwmeester Vauban leverde de plannen voor de Citadel. Echt leuk om de citadel in te lopen en er even rond te kijken.
Na 185 km komen we nog langs het stuwmeer bij Esch sur Sûre. Na de stuwdam rijden we nog even door het dorpje. Daarna sturen we weer door naar het hotel voor de gebruikelijke rituelen: Bier, eten en wandelen.
4e dag: Zuid-oost Luxemburg (28 september, 303 km)
Klik hier voor de gereden route dag 4
Het weer is vandaag iets beter en we hebben deze dag er bij aangeplakt.
Van een bevriend dorpsgenoot kregen we deze route. Origineel 349 km. Die wilde we naar natuurlijk helemaal rijden maar door wegwerkzaamheden en omleidingen werd het te laat en hebben we het laatste stuk overgeslagen.
De problemen met Arie’s rem lijken opgelost. Het lijkt iets met Arie zijn voet te zijn.
5e dag: Van Vianden naar Gorssel (29 september, 421 km)
Klik hier voor gereden route dag 5
De terugroute loopt via een vlotte route over prachtige wegen, een enkele wegopbreking of omleiding daargelaten. Het hotel serveert geen ontbijt meer dus we moeten naar de bakker iets verderop.
Om op gepaste wijze afscheid te nemen van Luxemburg pakken we nog een paar weggetjes in de omgeving die we de afgelopen dagen hebben laten liggen. Hoe hoger we komen hoe mistiger het wordt! Nog even voordelig tanken en dan steken we de grens over naar Duitsland en rijden via de Vulkan-Eifel naar het noorden.
Het was weer een gezellige motor midweek, een extra dag langer dan normaal. Het weer was te doen, zo’n 5-17 graden, één flinke regenbui met hagel, bewolkt en zonnig. Van alles wat.